Ångerrätt
Full bytes- och ångerrätt inom 30 dagar från leveransdatum till konsument, därefter enligt överenskommelse samt enligt distansavtalslagen och konsumentköplagen. Företag, föreningar, lärosäten, myndigheter, kommuner och regioner har endast bytesrätt inom 30 dagar. Varan ska vara SVITH åter inom 30 dagar och returneras oanvänd i originalförpackning som ska vara oskadad, i annat fall utgår returavdrag. Följande returblankett skall fyllas i och bifogas: https://www.svith.se/returblankett.html. Eventuell kreditfaktura/tillgodo ska utnyttjas inom 12 månader från att den ställdes ut.
Köp som uppenbart är ett företagsköp genom exempelvis leverans till en företagsadress eller genom antalet/typen av varor som beställs kommer att betraktas som företagsköp även om de genomförs i egenskap av privatperson.
Gratis retur vid köp av skor och arbetskläder en gång per kund. För övriga returer ombesörjer köparen returfrakten samt retursättet, dock kan SVITH hjälpa till med bokningen av returfrakten via speditör och skicka ut en returfraktsedel till en kostnad av 250:- eller högre om faktiska kostnaden överstiger (gäller ej pall och skrymmande gods som är tyngre/större än att hanteras på ombud, där kostnaden beräknas individuellt). Om en produkt från centrallger avbeställs innan den skickas eller avhämtas debiteras detta på samma sätt som outlöst paket.
Det är viktigt att returen INTE skickas till ombud utan går direkt till oss. Hamnar paketet hos ombud tillkommer en hanteringsavgift på 250:-. Köparen ska senast dagen efter returnerad vara meddela SVITH per e-post eller telefon att hen valt att nyttja sin ångerrätt. Väljer kunden att först meddela detta innan varan returneras har kunden 14 dagar på sig att returnera varan efter att det meddelats SVITH att kunden vill utnyttja sin ångerrätt. Eventuell debiterad fraktkostnad betalas inte åter. Köparen har ansvaret för varan tills SVITH mottagit den.
Om varan blivit skadad under transport förbehåller sig SVITH rätten att göra returavdrag upp till och inklusive 100 % av varans ursprungliga kostnad. SVITH har även rätten att vid skadad vara skjuta upp eventuell återbetalning tills dess att speditören ersatt köparen och/eller SVITH. I annat fall återbetalas hela varans belopp inom 8 dagar, tid för banköverföring ej inräknad. Fraktkostnad återbetalas ej.
Vid avbeställning av hel order eller enskilda varor efter att varorna skickats, men före mottagande av kund, räknas detta som outlöst paket och debiteras därefter.
Ångerrätten gäller inte specialbeställda varor, varor som modifierats, varor som tillverkas vid beställning av kund eller övriga kundanpassade varor där färg, mått och/eller övriga anpassningar har gjorts på produkten enligt kunds önskemål, detta oavsett om det föreligger på grund av produktens natur eller ej.
Vid accepterande av ett erbjudande om retur som strider mot dessa villkor, alltså en förlikning, så hävs ett sådant erbjudande omgående i det fall negativa rykten eller omdömen, till trots sprids om SVITH eller dess leverantörer. Ett sådant erbjudande gäller ej om ångerrätten utnyttjas enligt nedan stycke.
Ångerrätten får ej utnyttjas i syfte att lämna tillbaka en vara för att sedan köpa samma vara igen till eventuellt kampanjpris. Eller för att köpa samma vara billigare hos annan konkurrent.
Reklamation/ Garanti
SVITH lämnar garanti enligt rådande leverantörers bestämmelser för fabrikationsfel, dock minst ett år om inte annat anges på produkten eller dess förpackning. Vid köp av företag gäller köplagen, det vill säga ett års garanti samt två års reklamationsrätt. För privatpersoner gäller konsumentköplagen, det vill säga ett års garanti samt tre års reklamationsrätt. Fel som upptäcks ska meddelas SVITH senast tio arbetsdagar efter upptäckten, dock senast innan garantitidens utlöpande vid garantiärende eller reklamationsrättens utlöpande vid reklamationsärende. I slutänden kommer alltid SVITH i samband med rådande leverantör och/eller tillverkare bedöma huruvida anspråk på garanti eller reklamationsrätt är giltig, samt på vilket sätt kunden ska få varan återställd. Kunden behöver vid behov kunna skicka bilder eller videofilmer för att tydligare beskriva eventuellt problem och för att kunna avgöra om det är ett giltigt anspråk. Kunden uppmanas spara emballage och eventuell pall som godset levereras på och måste själv kunna packa godset på liknande sätt som vid ankomst vid händelse av retur eller service av produkter.
Garantin gäller inte vid:
- en olyckshändelse efter det att du har fått varan
- vanvård
- felaktig, vårdslös eller onormal användning
- onormalt slitage
- byte av slitagedelar
- stötskador
- utebliven efterföljning av skötsel- och serviceanvisningarna
- handhavandefel
- normalt slitage
- felaktig installation
- elinstallation ej utförd av behörigt elinstallationsföretag
- fel förvaring
- externa faktorer med en skadlig inverkan på produkten
Köp av extra garantitid: SVITH erbjuder sina kunder köp av extra garanti upp till 24 månader utöver vad som ingår från början, oavsett om leverantör eller tillverkare erbjuder garantin. På detta sätt får kunden en trygghet där sVITH står för garantifel som kan uppkomma efter den ordinarie garantitiden. Kostnaden för extra garanti är 5 % av produktens ordinarie pris ink. moms per 12 månader, dv.s 10 % för 24 månader. Dock lägst 149:-. Priserna gäller ex moms. Den extra garantin gäller som en vanlig garanti enligt ovan med de undantag som finns. Önskar kunden köpa till extra garanti kontaktar kunden SVITH före eller efter sitt köp. Garantin kan köpas till upp till 30 dagar efter köpetillfället och blir giltig först vid betalandet av fakturan som ställs ut. Därefter gäller fakturan som bevis på den extra garanti som köpts. Den extra garantin gäller från köpetillfället. Extra garantitid kan inte köpas till för förbrukningsvaror, slitagedelar eller om garantianspråk redan gjorts. Instruktion vid garanti-/reklamationsanspråk: Reklamation ska anmälas per e-post eller telefon. I anmälan ska varans fel beskrivas så utförligt som möjligt. Efter anmälan gör SVITH bedömningen om varan behöver återsändas SVITH, ett av SVITH anvisat serviceställe, eller om anspråk kan ske ändå. Om varan behöver returneras står SVITH för frakten tillbaka. Kunden måste avvakta samt följa instruktioner från SVITH på vilket sätt returfrakten ska ske. Kunden måste packa och emballera varan väl, samt därefter finnas på plats vid upphämtning av varan eller ombesörja transport av varan till ombud, beroende på vara samt typ av kund (företag eller privat). Om kunden inte följt dessa anvisningar så att frakten returneras tillbaka till kunden får hen bekosta denna frakt själv enligt tariff. Reklamerade varor ska vara rengjorda vid retur. Vid ej rengjorda varor tas en rengöringsavgift ut, oavsett garantianspråk, enligt gällande timersättning, för närvarande 725:-, dock minst en timme. SVITH ersätter ej kostnader för retur, reparation av annan verkstad, resekostnader och dyl. om ej detta avtalats med oss. Returfrakt sker alltid av SVITH anvisad transportör. Om varan inte uppfyller kraven för gällande garanti eller reklamation medför det ett kostnadsförslag för reparation eller utbyte. Om kunden väljer att avböja kostnadsförslaget så tillkommer undersökningsavgift samt gällande frakt enligt tariff vid retur. Om kunden väljer att ta kostnadsförslaget utgår undersökningsavgiften. Om varan inte längre finns i sortimentet erbjuder SVITH en lämplig ersättningsvara. Reparerad/utbytt vara som returneras SVITH på grund av att den inte mottagits eller upphämtats hos ombud tillfaller SVITH. Om efter överenskommelse bestämts att varan skall upphämtas av kund oavsett plats tillfaller varan SVITH om den inte upphämtats inom tre månader från anvisning om upphämtning.