Vi hjälper gärna dig. Hos Svith från du personlig service som är lättillgänglig.
Vanliga frågor
Beställning & leverans
-
Hur beställer jag?
Du kan läsa mer kring hur du beställer beroende på om du är privatperson eller stort/litet företag genom att klicka här.
Hur lång är leveranstiden?
Leveranstiden är cirka 3-5 arbetsdagar inom Sverige och den exakta leveranstiden anges på respektive produkt.
Enstaka produkter som tillverkas på beställning, t.ex vissa dörrar, fönster samt flaktankar, kräver av sin natur något längre leveranstid.
När får jag min leverans?
På din orderbekräftelse anges leveranstiden på respektive vara. Vi utgår ifrån den längsta leveranstiden. Om du exempelvis beställt 2st varor där den ena har en kort leveranstid och den andra en lång leveranstid så gäller den långa leveranstiden, då allt skickas hållbart i samma paket.
Vad kostar frakten?
Frakten kostar från 49 SEK. Vid beställning över 1 499 är det fraktfritt på 99 % av sortimentet. Vissa varor som är extra tunga eller skrymmande samt batterier till fordon har en högre fraktkostnad oavsett ordervärde. Batterier är farligt gods p.g.a den frätande batterisyran och måste därmed fraktas stående på pall. Den exakta fraktkostnaden ser du i kassan.
När får jag min faktura?
Fakturan skickas efter att varorna har skickats, normalt sett samma dag.
Butiken
-
Kan jag komma till er butik för att kolla på produkterna?
Det går bra. Vi har en butik på Oscarsbergsvägen 11 i Nyköping. Allt finns dock inte i butik och om det är något speciellt du vill kika på kan de vara bra att höra av dig till oss först så du vet att just detta finns hemma. På varje produkt står det om den produkten normalt finns i butiken, på vårt lager i Älvsered, på centrallagret eller på flera lagerr. Flera lager innebär att den då finns normalt både i Butik i Nyköping och på lager i Älvsered.
Observera att om ett saldo visas så avser detta vårt lager i Älvsered. Idag visas inget saldo för butiken online, men vi jobbar på att lösa det. Ring oss mer än gärna för att fråga om lagersaldot i butik om du vill kika på den.
Returer, byten & garanti
-
Jag vill utnyttja min ångerrätt, hur returnerar jag produkter jag inte vill ha?
Som privatperson skickar du själv produkterna till butiken i Nyköping. Observera att om du skickar till ett ombud istället så debiteras en administrativ avgift om 250kr.
Alternativt så ber du oss om en returfraktsedel som vi skickar ut på mejl. Returfraktsedeln kostar 250:- så länge som paketet kan skickas tillbaka från ombud (max 20kg och vissa mått). Om kostnaden för frakten överstiger 250:- gäller faktisk kostnad. Kostnaden dras av vid återbetalning/kreditering. Bifoga dessutom alltid den här returblanketten när du själv skickar tillbaka din order.
Om returen avser kläder eller skor som då har kostnadsfri retur så ber du oss om en returfraktsedel. Inget avdrag görs då vid återbetalning/kreditering.
Vid garantiärende, felleverans eller transportskada kontaktar du oss först.
Jag har köpt fel produkter och vill byta. hur gör jag?
Om du vill byta produkter så behöver du lägga en ny beställning på produkterna du vill ha istället. De produkterna du önskar lämna tillbaka hanteras enligt fråga 6 ovan. Det hanteras alltså som två separata ärenden.
Jag har tagit emot produkter som är transportskadade, hur gör jag?
Meddela omedelbart chauffören eller ombudet vid utlämning att du vill notera en transportskada om emballaget är skadat. Ta bilder.
Om du upptäcker skadan först efter öppnande av paketet så är det en dold skada. Ta bilder och meddela transportbolaget om skadan inom 7 kalenderdagar.
Kontakta därefter oss på mejl där du skickar över dina bilder. Meddela oss också om du har meddelat chauffören/transportbolaget/ombudet samt deras svar.
Det är viktigt att du meddelar transportbolaget så snart som möjligt och får en notering om transportskada. Det ökar våra chanser att få ett snabbt avslut på ärendet så att du kan få nya produkter/ersättning så snart som möjligt. Att inte alls meddela transportbolaget, eller meddela för sent, kan leda till att ersättning uteblir. Vi kan vara behjälpliga med anmälan av dold skada men behöver då ha den informationen inom tre vardagar.
Hur lång garanti är det på produkterna?
Garantin varierar från produkt till produkt och anges på produktsidan. Lägsta garanti är 12 månader. Du kan även upp till 30 dagar efter ditt köp välja att köpa till extra garanti om 12 eller 24 månader, oavsett hur lång garantin är från början. Kostnaden för detta är 5% av produktens ordinarie pris per 12 månader. Mer om detta kan du läsa i köpvillkoren.
Vara kund hos Svith
-
Har ni något lojalitetsprogram?
Både ja och nej. Genom att handla hos oss får du automatiskt vårt nyhetsbrev (om du vill) där du får ta del av kampanjer och rabatter som du inte hittar någon annanstans. Du får alltså bara dessa kampanjer och rabatter genom att ta del av vårt nyhetsbrev. På så sätt belönar vi kunder som redan handlat eftersom du inte kan ta del av nyhetsbrevet på annat sätt än att handla.
Om du med lojalitetsprogram menar att du kan samla poäng eller få en cashback i slutet av året så är svaret nej. Varför ska vi sitta på dina pengar om vi kan ge dig rabatt direkt genom att hålla låga priser från början? Alla lojalitetsprogram som utformas på detta sätt behöver betalas för. Det görs oftast genom att höja priserna för att sedan ge dig "återbäring". Under tiden ökar företagen sin likviditet och får ränta på dina pengar. Så jobbar inte vi. Dina pengar ska du ha.
Välkommen att kontakta oss via formulär
E-post:
Kundtjänst och butik - order@svith.se
Telefon:
Kundtjänst och butik - 0155-33205
Företagsnamn:
SVITH AB
Org.nr:
559106-6112
Adress:
Oscarsbergsvägen 11
611 39 Nyköping
Sverige