SVITH arbetar för ett hållbarare samhälle i stort. Vi främjar hållbar utveckling. Enligt FN definieras hållbar utvekling som "en utveckling som tillfredsställer dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillfredsställa sina behov". Hållbarhet innebär att vi tar ansvar för både miljö och kilmat. Vi håller oss ständigt uppdaterade i förhållande till vår verksamhet och använder Agenda 2030 som målsättning i vårt arbete. Som vanligt kan ingen göra allt men alla kan göra något och det är viktigt för oss att våra kunder känner till vår målbild och får en grundläggande förståelse för att i sin tur kunna hantera avfall och gamla produkter på ett hållbart korrekt sätt.
Vad gör då SVITH för att bidra till den hållbara utvecklingen? Här följer några exempel.
Vi digitaliserar så mycket vi kan och använder så lite papper vi kan. Målet är att 99,9% av vår administration ska ske digitalt. Av marknadsföringen ska minst 75% ske digitalt. Den direktmarknadsföring som inte är digital får ske max åtta gånger per år.
Alla fordon som används inom SVITH är 100% elektrifierade. Målsättningen är att fortsätta på den inslagna vägen så långt det är möjligt, oavsett rådande elmarknadspriser. Självklart är vi med och anammar ny teknik när sådan kommer, så länge den är minst lika hållbar.
Vi använder alltid miljömärkta kemikalier när dessa finns tillgängliga, både internt och vid försäljning. Järnhandeln är dock en smutsig bransch och många gånger saknas bra alternativ i förhållande till miljöskadliga produkter och dess egenskaper. Det positiva är att regelgivningen och forskningen går snabbt framåt och det kommer årligen nya miljövänligare alternativ som faktiskt är alternativ på riktigt. Vi fasar successivt ut miljöfarliga produkter och kemikalier till förmån för hållbarare alternativ och vår målsättning är att gå över till hållbara alternativ när det finns alternativ som uppfyller 75% av egenskaperna hos motsvarande ej hållbara eller miljöskadliga produkt.
Vår absolut största klimatbov är självklart transporterna, som för all e-handel. Vi försöker i största möjliga mån skicka varubrev när det är möjligt eftersom posten ändå ska delas ut, och då tas varubreven med till brevlådan. Andra alternativet är att i största utsträckning skicka till ombud för att kunna samköra produkter. Sista alternativet är att skicka produkten på pall eller paket ända fram till dörren. Många företag kräver dock leverans hela vägen fram och många gånger kan det vara ett mer hållbart alternativ när det krävs snabba reparationer av en trasig maskin eller att ett arbete står still och släpper ut koldioxid istället för att avsluta arbetet snabbt och komma därifrån.
I största möjliga mån försöker vi använda redan använt emballage, d.v.s emballget som vi får från leverantör. Det innebär att det kan stå i princip vad som helst på kartongen du får från oss. Det går åt betydligt mer energi och koldioxid att tillverka en ny kartong än att använda en befintlig. Det kan också finnas olika stötdämpande material i samma kartong. Tejpen kan vi dock inte återanvända så du kommer alltid känna igen våra paket på den vita tejpen med vår logga.
Produkterna vi köper in köps i så stor utsträckning som möjligt från Europa, i den mån Europeiska bolag kan leverera produkter till rätt priser och villkor.
Som säljande företag är vi naturligtvis beroende av att ständigt sälja våra produkter och tjäna pengar. Men vi är fullt medvetna om att detta inte är ett tillvägagångssätt som kommer fungera i längden, varför vi just nu arbetar fram en strategi för att kunna minska konsumtionen men ändå behålla vår lönsamhet och på så sätt bidra till fler av målen i Agenda 2030.