Köpvillkor

Beställning
Kunden godkänner att när hen genomför en beställning så kommer vissa personuppgifter i kassan, vare sig manuellt eller automatiskt ifyllda, att sparas i tre till sju år för att hen ska kunna få full service, support och garanti. Ibland sparas de längre, men bara om så lagligen krävs. Även IP-numret sparas. Kunden godkänner detta genom att att genomföra köpet. Mer information hittas hos Integritetsmyndighetenn genom att klicka här. Du kan också beställa per e-post eller telefon med exempelvis inköpsorder. Se villkor längre ned angående e-post och telefon. 

Betalningssätt
Betalning sker huvudsakligen via Svea Bank med kort eller faktura. Svea Bank är ett av marknadens säkraste och smidigaste betalningslösningar, oavsett form av betalningssätt. Kunden kan också betala kostnadsfritt med Swish. Paypal finns också att tillgå för samtliga kunder. Detsamma gäller postförskott med Schenker mot en avgift för 69:- och maxbelopp 6500:-. Det finns även möjlighet till betalning med förskottsbetalning via förskottsfaktura genom att kontakta oss. För privatpersoner finns också Klarna samt direktbetalning eller delbetalning (delbetalning max 50 000:-, önskas högre belopp så kontakta oss). Företagskunder har möjlighet att leasa inventarier via Wasa Kredit från ordersumma 2 400:- ex. moms. Leasing är för dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad. Wasa Kredit äger varorna under leasingperioden, ditt företag har nyttjanderätt. Månadsavgiften är avdragsgill. I slutet av avtalstiden köper du loss varorna för restvärdet. Du kan även välja att lägga till en förmånlig allriskförsäkring. Vid köptillfället görs en kreditprövning där bland annat kreditupplysning tas. Läs mer om Wasa Kredits villkor för leasing här. För delbetalning gäller normalt räntefri avbetalning i upp till 12 månader, eller delbetalning upp till 24 månader med ränta. Exakta villkor för just dig ser du i kassan innan du slutför köpet.

Betalningsvillkor
Betalningsvillkor för faktura är minst 14 dagar för privatpersoner och minst 20 dagar för företag. I övrigt enligt betalleverantörens villkor. Fakturan skickas via e-post efter att varorna skickats. Vid upphämtning skickas fakturan senast 30 dagar efter meddelande om att varan finns att hämta. Man har möjlighet att även få faktura via brev för en kostnad på 59:-. Detta väljs i kassan. Påminnelseavgift om 60:- tas ut i det fall betalning för faktura inte inkommit på förfallodatumet och SVITH därefter har skickat ut en påminnelse. Har betalning inte skett på förfallodatumet på eventuell förskottsfaktura så makuleras ordern automatiskt. Vid beställning via inköpsorder på mail samt ändringar i fulla fakturerings- eller leveransadresser tillkommer en administrativ avgift om 59:-. Alla varor är SVITHs egendom tills dess att full betalning erlagts och mottagits av SVITH.

Danmark
Leverans till Danmark sker bara vid betalning i DKK. Har SEK trots detta debiterats så faktureras mellanskillnaden till den faktiska kostnaden och alla extra avgifter hänförligt till detta debiteras. För korrekta priser välj Norska flaggan längst upp i hörnet. Kunder från Danmark har egna villkor och betalar normalt sett Svensk moms på varorna. Är man företagare med giltigt VAT-nummer kan man undgå Svensk moms om man anger sitt VAT-nummer i fältet för meddelande eller organisationsnummer. Då returneras momsen i efterhand. SVITH kontaktar då kunden för kontouppgifter. Alternativt så kan beställning ske via e-post/telefon med betalning på förskottsfaktura. För kunder i Danmark finns istället möjlighet att betala via Paypal. Leveranstid 3-6 arbetsdagar. Leveranskostnad återbetalas ej vid retur.  För leverans till Färöarna ocg Grönland tillkommer fraktavgift beroende på vad det är. Observera att bruksanvisning endast medföljer på Svenska och Engelska.

E-post & Telefon
Beställning kan även läggas per e-post eller telefon. I sådana fall tar vi ut en avgift för hanteringen om 59:-. Handlar du ofta av oss på detta sätt kan du få ett inlogg att sköta dina beställningar själv på. Samtliga nya kunder som beställer på detta sätt tar vi även ut en avgift om 59:- för kreditupplysning första gången.

Utöver e-post från SVITH gällande beställningen så skickas det några dagar efter lagd beställning ut e-post från Trustpilot för att ge kunden möjlighet att lämna omdöme om sin beställning. Påminnelse skickas en gång om det mailet inte ageras på. Missbruk av detta system är en mycket allvarlig händelse som anmäls.

F-skatt

SVITH AB är godkänt för F-skatt.

Företagsfaktura via Svea Bank
Kreditprövning: Vid ansökan om betalning via företagsfaktura genomförs sedvanlig kreditprövning, vilket kan innebära att en kreditupplysning inhämtas.

Betalningsvillkor: Förfallodatum och övriga villkor för företagsfaktura framgår av fakturan. Vid fakturabetalning ska betalningen ha mottagits senast 30 dagar från fakturadatum. Vid dröjsmål med betalning tillkommer en påminnelseavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta om 2% per månad från förfallodatum till dess full betalning sker.

Överlåtelse: Samtliga företagsfakturor kommer att överlåtas till Svea Bank AB, 556158-7634 (”Svea Bank”). Alla betalningar med anledning av fakturan ska erläggas till Svea Bank.

GDPR: Vid betalning via företagsfaktura kommer fakturan att överlåtas till Svea Bank AB och vi delar då företagskundens personuppgifter med Svea Bank. Svea Bank är personuppgiftsansvarig för de fordringar som vi har överlåtit till Svea Bank. För detaljerad information om Svea Banks behandling av personuppgifter, vänligen läs vidare i Sveas dataskyddsinformation som finns tillgänglig på https://www.svea.com/dataskydd eller kontakta Svea via post 169 81 Solna, telefon 08 – 514 931 13 eller swp@svea.com. Dataskyddsombud nås på privacy@svea.com

Hemsida
SVITH tar inget ansvar för att information som anges på en annan sida än www.svith.se är korrekt. Detta gäller även sidor som har länkar till sig på www.svith.se

Kreditvärdighet
SVITH kommer vid vissa beställningstillfällen utföra en kreditupplysning via Svea Bank, eller via SVITH:s övriga samarbetspartners, beroende på betalningssätt. 

Kvitto
Eventuellt kvitto som du får från SVITH AB är inget bevis på att du betalat, utan är enbart ett bevis på genomfört köp.

Leveranssätt
Schenker AB, DHL Freight (Sweden) AB och PostNord AB. Till ombud eller till dörren. PostNord används alltid vid små varor som får plats i brev, och skickas då till dörren, oavsett valt leveranssätt. Privatpersoner väljer själva leveranssätt i kassan. För företag som beställer via eget fraktavtal krävs förskottsbetalning. Avisering sker via SMS om mobiltelefonnummer angivits. I annat fall sker avisering till den angivna e-postadressen. Skulle inget av föregående vara möjligt så sker avisering via brev. Vid utkörning/hemleverans kontaktas kund enligt transportbolagets villkor, oftast på angivet telefonnummer. Observera att det inte är möjligt att leverera till en Boxadress, gäller även för ombud. Vid hänvisning till ombud avses även paketskåp/box. Det går bra att önska ett specifikt ombud i meddelanderutan vid beställning. 

Leveranstid
Leveranstiden anges på varje produkt och finns antingen i webblager/butik för omgående leverans eller på centrallager och måste då tas till weblager innan distribution om det inte kan skickas från butikslager. Leveranstiden på varor i weblager gäller endast det antal som finns i lager och anges på varje produkt. Stopptid är 13:00 varje vardag och beställningar därefter hanteras nästkommande vardag. Varor som består av kemikalier och bilbatterier har cirka två veckors leveranstid. Leveranstiden räknas från samma dag om beställningen läggs före 13:00 eller nästkommande dag om beställningen läggs efter 13:00. 

Leveranstiden till dig utgår ifrån den vara med längst leveranstid. I undantagsfall kan även leveransen ta längre tid i enlighet med leveransvillkoren, men SVITH gör alltid sitt yttersta för att leverera varorna så snart som möjligt. Beställningar som görs på helger, helgdagar eller röda dagar behandlas den första arbetsdagen därefter. Leveranstiden för varor som avhämtas bygger på att de finns på avhämtningsstället. I annat fall är leveranstiden 3-5 vardagar om de finns på centrallager. Du är själv skyldig att ta reda på om du bor på en ort som inte har daglig utkörning till ditt närmaste ombud, varvid vi inte kan hålla utlovad leveranstid. Du kan i meddelandefältet skriva om du önskar leverans till särskilt ombud så försöker vi tillgodose detta. Expressleverans går att ordna på förfrågan. Vi rekommenderar ingen att beställa varor till kritiska evenemang med bara ett par dagars marginal. Mycket kan hända på vägen. 

Leveransvillkor
Fraktfritt till ombud med DHL och Schenker vid order över 1 499:-. På beställningar under detta belopp tillkommer en fraktavgift som specifieras i kassan. Ska leveransen till dörren kostar det från 199:- för privatpersoner. För företag är det fraktfritt till dörren om ordervärdet överstiger 4 799:- ex. moms utan avisering eller 9 999:- ex. moms med avisering. I annat fall kostar det 156:- ex. moms eller 400:-, beroende på om transportbolaget ska avisera leveransen i förväg eller ej. Fraktfri gräns gäller ej vid avtalad rabatt. Några få varor, inklusive släpvagnar, kåpor, lantbrukstillbehör och liknande produkter, är undantagna och har högre frakt oavsett ordervärde. På skrymmande gods tillkommer frakt om 595:- till 3 495:- beroende på varans vikt. För företag finns även möjlighet till avisering om 895:- till 3 895:-. För varor där det står att det tillkommer frakt (eller att priset inte inkluderar frakt) faktureras detta extra i efterhand utöver redan debiterad frakt. Vi frågar i förväg endast om fraktkostnaden förväntas överstiga 4000:- ex. Moms.  Paket över 20 kg eller över vissa mått levereras alltid direkt till dörren under dagtid och kan inte fås till ombud. Spårningsnummer skickas med e-post så fort varorna lämnat oss.

PostNord används alltid vid små varor som får plats i brev, och skickas då till dörren, oavsett valt leveranssätt. Avisering till ombud sker via SMS om mobiltelefonnummer angivits. I annat fall sker avisering till angivna e-postadressen. Skulle inget av föregående vara möjligt så sker avisering via brev. Vid utkörning/hemleverans kontaktas privatpersoner enligt transportbolagets villkor, oftast på angivet telefonnummer. Kunden måste då kunna vara hemma dagtid för att ta emot godset då det krävs en underskrift för mottagande.  Företag som vill ha leverans till dörren kan i kassan välja om de vill ha avisering för en extra kostnad eller inte, då föraviseras leveransen samt att chauffören ringer ca 30 min före leverans. Kunder som inte finns på plats faktureras den extra kostnaden för retur samt ny utkörning i efterhand.  Vissa varor skickas direkt från leverantör till kund. 

Det kan hända att varor som köpts är tillfälligt slut, om SVITH då kan leverera varor till 50 % eller mer av ordervärdet så justeras fakturan automatiskt och eventuellt överbetalt belopp återbetalas. Vill kunden ha resterande varor när dessa kommer in i lager så måste detta meddelas SVITH och dessa varor skickas i så fall fraktfritt. Kan SVITH inte leverera 50 % av ordervärdet så frågas kunden hur hen vill göra med ordern. Varor från centrallager skickas alltid iväg eftersom SVITH tar hem dessa på kundens beställning. Dessa ordrar går inte att makulera före leverans till kund. En genomförd beställning kan normalt sett inte hävas av köparen förutsatt att inte annat framgår av lag eller att leveranstiden överstiger 3 månader från beställning. Denna tidsram anses vara en acceptabel period för att vänta på leverans av den beställda varan om inte en längre tid avtalats.  

Lagerindikatorn på lagervaror uppdateras 4 gånger per dygn och när beställning sker på respektive vara. Varor på centrallager uppdateras med 24 timmars fördröjning vilket gör att beställd vara kan vara slut trots att det står att dessa finns i lager. Skulle beställda varor vara tillfälligt slut eller ha utgått ur sortimentet förbehåller sig SVITH rätten att byta ut den beställda varan mot en likvärdig vara med minst samma standard och hållbarhet. Denna får returneras kostandsfritt om den inte accepteras. Vid betalningssätt faktura levereras varorna endast till folkbokföringsadressen direkt eller via ombud. Myndigheter och företag kan få leverans till en annan adress än faktureringsadressen om leveransadressen finns gokänd hos Svea Bank (kan i så fall väljas i kassan). I vissa fall kan detta ske via faktura direkt med SVITH och detta bedöms individuellt. Normalt sett krävs då en inköpsorder eller att företaget handlat av oss förut. Kontakta SVITH för mer information.  Kunder i Danmark och Norge har särskilda fraktpriser och leveransvillkor, vilka kan ses i kassan. 

Norge
Leverans till Norge sker bara vid betalning i NOK. Har SEK trots detta debiterats så faktureras mellanskillnaden till den faktiska kostnaden och alla extra avgifter hänförligt till detta debiteras. För korrekta priser välj Norska flaggan längst upp i hörnet. Kunder från Norge har egna standardvillkor som visas på den norska sidan, och betalar inte Svensk moms på varorna. För kunder i Norge finns möjlighet att betala via Svea Bank, Klarna och Paypal.  Exportspedition betalas av SVITH. Importspedition och eventuell tull och moms av kund (DDU). Leveranskostnad återbetalas ej vid retur.  För leverans till Svalbard tillkommer fraktavgift beroende på vad det är. Observera att bruksanvisning endast medföljer på Svenska och Engelska. 

Outlösta Paket
Outlösta paket och/eller ej mottaget gods debiteras köparen enligt faktisk fraktkostnad tur och retur hos speditören i fråga, samt övriga tillkomna kostnader för SVITH. Dock minst 395:-.

Presentkort 
Presentkort är giltiga två år från beställningsdatum.   Fysiska presentkort är ogiltiga utan en signatur från SVITH. Presentkortet kan inte lösas in mot kontanter eller pengar. Presentkortet är en värdehandling och förlorat kort ersätts ej. SVITH förbehåller sig rätten att spärra och ogiltigförklara presentkort som är obetalda.

Priser
Priser på SVITH:s hemsida anges alltid inklusive moms om inget annat anges. I webshopen väljer kunden själv om priser ska visas inklusive eller exklusive moms. Normalt sett är det inställt på inklusive moms vid första besök och kan ändras högst upp till höger på hemsidan, eller längst ner i menyn om du besöker oss via surfplatta eller mobil. Slutpris i varukorg är det som gäller vid beställning. Specialpriser som erbjuds kunder gäller så länge varan finns i lager och under förutsättning att produkten inte påverkats av pris eller valutajusteringar. 

Prisgaranti
SVITH tillämpar en lägsta prisgaranti. Det innebär att du före ditt köp kan kontakta oss för att informera om att du hittat samma produkt i en annan svensk butik till ett lägre pris och att du vill nyttja vår prisgaranti. Vi matchar då det lägre priset under förutsättning att du betalar via Swish, förskottsfaktura eller kontant/kort i butik enligt de instruktioner du får av oss. En prismatchad order kan inte ändras. För att prisgarantin ska gälla ska produkten vara identisk, d.v.s ha samma märke, specifikationer, materialkvalitet och mått. Den ska även finnas i lager för omgående leverans. Prisgarantin avser hämtpris utan lasthjälp och eventuell frakt beräknas enligt avståndsprincipen vilket innebär att vi tar betalt samma fraktpris per kilometer från vårt lager till dig som den andra butiken tar från sitt lager till dig, dock aldrig lägre än vår fraktkostnad. Den andra butiken ska ha ett svenskt organisationsnummer, site säte i Sverige och ha ett lager på svensk mark där produkterna skickas från. Vid tilläpmning av prisgaranti gäller inte garanterad leveranstid eftersom vi behöver en del manuell påläggning på din beställning. Prisgarantin gäller endast före din beställning eller köp och kan ej användas därefter, även om du makulerar beställningen eller häver köpet för att göra en ny. Prisgarantin gäller heller inte om vi lagt ned tid på att ta fram lämpliga artiklar eller designat ett system enligt dina krav. 

Produduktkvalitet
Alla produkter är i nyskick om inte annat anges vilket innebär att de skall vara oanvända, fria från dofter som inte kan härledas till produkten samt vara för ögat estetiskt tilltalande i förhållande till produktens användningsområde. På en arbetsmaskin skall det med andra ord förväntas finnas nyanskillnader och nivåskillnader i lackningen men dock inte på ett fordon som enbart är avsett för persontransport. En bult kan heller inte förväntas vara blankpolerad liksom ett handverktyg kan ha smårepor på handtagen. Allt sådan estetiskt anses vara normalt så länge det inte påverkar varans funktion, kvalitet eller användningsändamål. SVITH tar heller inget ansvar för att en likvärdig produkt levererats istället för den beställda om denna endast har en estetisk påverkan och fortfarande kan användas för avsett ändamål. SVITH friskriver sig från ansvar för eventuella ändringar eller modifieringar i produktdesignen som kan göras av tillverkaren utan vår direkta kontroll eller medverkan. Vi kan inte hållas ansvariga för sådana förändringar och deras påverkan på produkternas utseende, prestanda eller andra egenskaper. Förpackningen kan ha varit bruten tidigare då alla kunder har rätt till att undersöka en vara och returnera den så länge förpackningen är hel eller fullgott återställd. En levererad produkt kan, trots att den är oanvänd, vara upp till fem år gammal vid leverans.

Reservation

Vi reserverar oss för momsändringar, pris– och valutaförändringar. Vi reserverar oss för ändringar i sortiment och produktutförande. Vi reserverar oss för slutförsäljning och/eller att beställda produkter utgått ur sortimentet. Vi reserverar oss för felskrivningar. SVITH tar heller inget ansvar för fel, brister, problem eller ej utförda åttaganden som direkt eller indirekt uppstått på grund av någon av SVITH:s leverantörer, underleverantörer eller andra företag och organisationer som tillhandahåller produkter och tjänster åt SVITH. SVITH tar inget ansvar för konsekvenser orsakade direkt eller indirekt av fel på produkter såsom stopp i produktion, förlorad arbetsinkomst, minskad orderingång eller förlorad inkomst eller minskad försäljning eller omsättning. SVITH tar inget ansvar för om en produkt SVITH sålt skadar eller orsakar förstörelse på annan- eller tredje parts egendom. SVITH tar frånsäger sig allt ansvar för skador orsakade av sålda kemikalier. Den köpande kunden är skyldig att se till att samtliga erfordeliga tillstånd från myndigheter innehas. En levererad produkt kan, trots att den är oanvänd, vara upp till fem år gammal vid leverans. Alla köpvillkor gäller i huvudsakligen kunder från Sverige, kunder från övriga världen kan ha särskilda villkor som inte nödvändigtvis behöver ha angivits här. Eventuellt utlovade rabatter skall om kunden själv lagt beställning vara avdragna i kassan, annars gäller dessa inte. Det är kundens ansvar att meddela SVITH innan ibruktagande om kända delar, bruksanvisning eller monteringsanvisning saknas. Felaktig montering eller installation oavsett orsak ersätts ej. Detta inkluderar även felaktigt levererade delar. Vi reserverar oss för felaktigt pris och fraktkostnad i varukorgen och möjligheten att efter beställning och betalning men före leverans ändra denna.  SVITH kan inte garantera att tjänster som SVITH tillhandahåller eller nyttjar, oavsett dess ägare, kommer att fungera felfritt och oavbrutet. Tjänsterna kan komma att störas av faktorer och omständigheter (t.ex. tekniska störningar, fel i kundens digitala enhet eller nätverk, virus eller cyberattack) som ligger utanför SVITHs kontroll och för vilka SVITH inte kan hållas ansvarigt. SVITH är inte heller ansvarigt för avbrott eller fel som orsakas p.g.a. tredjepartssystem. Beställningar och leveranser som görs via SVITHs plattform faller alltid på kundens ansvar. Detta oavsett yttre omständigheter, såsom, men inte begränsat till, avbrott eller tekniska brister. Uppenbart oseriösa beställningar eller misstänkt bedrägeri skickas inte men debiteras.

Saknat/Fellevererat gods
Saknat gods eller fellevererat gods ska anmälas till SVITH inom 5 arbetsdagar från fakturadatum eller leveransdatum vilket som inträffar senast.

Spargrisens Fyndhörna
Här under kan även demokörda och begagnade produkter finnas. Om så är fallet anges det på varje enskild produkt. 12 månaders garanti gäller även på dessa produkter.  Reservdelstillgången kan variera på dessa tillfälliga produkter.

Särskilt farliga kemiska produkter
Dessa produkter måste du som kund försäkra dig om att du har kunskap att hantera innan du köper. Du måste läsa säkerhetsdatabladet noggrant innan om sådant finns tillgängligt samt ha all nödvändig skyddsutrustning tillgänglig. Ingen sådan produkt säljs till någon under 18 år och det är upp till kunden att redovisa detta vid köp. Om säkerhetsdatablad saknas vid leverans och det skulle ha följt med är det kundens skyldighet att meddela SVITH detta. SVITH tar inget ansvar för skador orsakade av felaktigt hanterade produkter, vare sig det beror på bristande information som skulle följt med eller ej. Det är upp till kunden att försäkra sig om att hen har alla nödvändiga tillstånd, kunskap och information tillgängliga innan hantering. Skulle det inte finnas sådan information tillgänglig är det kundens skyldighet att lämna sådan produkt på närmaste återvinningsstation som farligt avfall. Om produken ska returneras måste det ske enligt transportbolagets villkor för farligt gods. 

Transportskada 
Synliga transportskador, även på emballage, ska omgående före signering, anmälas till chauffören eller ombudet för notering för att vi ska kunna ta ärendet vidare.  En dold skada (som märks först vid uppackning) ska anmälas till transportbolaget inom 7 kalenderdagar. Detta gör du själv på transportbolagets hemsida. SVITH kan vara behjälpliga med anmälan men behöver då informeras om dold skada inom 3 arbetsdagar från mottagande. Var noga med att kontrollera din försändelse vid mottagandet, att du fått riktigt antal kolli jämfört med frakthandlingen och att alla varor är oskadade. Skadat gods får inte avyttras förrän SVITH godkänt detta. SVITH kan behöva ha varorna i retur eller bildbevis på skadan för att kunna åtgärda problemet. Underlåtenhet att följa stegen ovan kan leda till utebliven ersättning till kunden. 

Force majure
SVITH skall vara befriat från skadestånd, fullgörande av åtaganden och andra påföljder om SVITH påverkas av någon särskild omständighet såsom - krig, krigsliknande händelser, inbördeskrig, revolution eller uppror, myndighets åtgärd, myndighetsingripande, inskränkningar i energitillförseln, arbetsmarknadsstörningar, förbud, restriktioner, uteblivna tillstånd, olyckshändelser, ogynnsamma transport- eller väderleksförhållanden, oroligheter, strejk, lockout, blockad, pandemi eller liknande händelse.  

Rättigheter
SVITH äger med ensamrätt samtliga rättigheter, inklusive immateriella rättigheter, till tjänsterna och svith.se, inkluderat men inte begränsat till rättigheter rörande varumärke, firma, design, text, mjukvara o.d. Inget i köpvillkoren ska tolkas så att någon av dessa rättigheter helt eller delvis överlåts till kunden eller annan som besöker SVITH.se. All kopiering, ändring, överlåtelse, licensiering och/eller annan användning av tjänsterna eller material är otillåten. Samtliga användare, inklusive kunden, är införstådd med att otillåten användning av SVITHs immateriella och materiella rättigheter utgör avtalsbrott och kan i övrigt utgöra ett brottsligt förfarande. SVITH har rätt att vidta rättsliga åtgärder gentemot Kund eller annan part vid fall av sådan otillåten användning av SVITHs materiella eller immateriella rättigheter. 

Tillämplig lag och tvister
Avtalet mellan kunden och SVITH regleras av, och är underkastad svensk lag. Tvister som uppstår i anledning av affärsavtal ska parterna i första hand försöka lösa genom överenskommelse. För det fall parterna inte inom en skälig tid kan finna en sådan överenskommelse kan tvisten hänskjutas till Allmänna Reklamationsnämnden (”ARN”), under förutsättning att ARN är behörig att pröva tvisten. I annat fall, ska tvister avgöras av allmän domstol med Nyköpings tingsrätt som första instans.

JavaScript seem to be disabled in your browser.

You must have JavaScript enabled in your browser to utilize the functionality of this website.